زمان جاری : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 9:01 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 139
نویسنده پیام
sorena آفلاین


ارسال‌ها : 7
عضویت: 31 /6 /1392


بازدید های داخلی فرح پهلوی
بازدیدهای داخلی فرح پهلوی چکیده‌ و دست‌چینی از بازدیدهای فرح پهلوی است که نمایان‌گر عملکرد وی در فرهنگ، سنت، لباس و موسیقی ایران می‌باشد. فرح پهلوی در چهارچوب فعالیت‌هایش به عنوان «شهبانوی ایران» برای آگاه شدن از شرایط زندگی مردم بومی و آوردن طرح‌های نوین اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، عمرانی و رفاهی و سرپرستی از استان‌های ایران بازدید به عمل آورده. استان‌ها، شهرستان‌ها، شهرها، روستاها و قریه‌های بازدید شده بوسیله وی بدین قرار هستند.

بازدید از استان سیستان و بلوچستان

نخستین سفر فرح پهلوی روز سه شنبه ۱۵ آذر ۱۳۴۴ به سوی سیستان و بلوچستان بود. پس از ساعتی پرواز از تهران فرح پهلوی گام بر فرودگاه زاهدان گذاشت. زاهدان همسایه کویر لوت پیش از این دزدآب نام داشت و رضا شاه نام آن را تغییر داد. زاهدان در آخر خطی قرار دارد که به شبه قاره هندوستان می پیوندد. فرح پهلوی در تالار فرهنگیان با دانش آموزان و فرهنگیان دیدار کرد و دریافت که زاهدان با کمبود دبستان رو به رو نیست. فرح پهلوی از دو بازار زاهدان دیدن کرد و در همان روز فرستنده یک سد کیلو واتی رادیو زاهدان را گشود و به مردم بلوچ قول داد "که از این پس نماینده شما مردم بلوچ باشد". ۱۶ آذر ماه فرح پهلوی وارد زابل شد و با رییس ایل ریگی به گفتگو پرداخت. در بازگشت به زاهدان از نمایشگاه صنایع دستی زنان بلوچ سوزن‌دوزی و کلاس مبارزه با بیسوادی دیدن کرد. در ۱۷ آذر ماه فرح پهلوی به خاش رفت و از درمانگاه شیر و خورشید بازدید کرد و سپس رهسپار ایرانشهر شد . ایرانشهر پیش از سامانه پهلوی " پیله" نام داشت. از دهکده مرزی قاسم آباد از دبستانی دیدن کرد و گروه هنرمندان بلوچی برای اجرای برنامه‌هایشان به حضور فرح پهلوی آمدند و موسیقی بلوچی با سازهای رباب و سرود نواختند. در راه بازگشت از قاسم آباد به بمپور رفت و از دانشسرای کشاورزی و مدرسه روستایی دیدن کرد. و سپس راهی چابهار شد. استاندار از گسترش شیلات و بنیان سردخانه مجهز و ابزار بهتر یخ‌سازی گزارش داد. مردم اعزام سپاه دانش بیشتری از فرح پهلوی می خواستند و هم چنین فرح پهلوی قول داد که سپاه بهداشت بیشتری به یاری مردم سیستان و بلوچستان اعزام شوند. در این سفر فرح پهلوی دادگاه بخش چابهار نیز گشود و در سفرهایی که پس از سال 1344 فرح پهلوی به این استان کرد ساختمان یک پایگاه دریایی و هوایی برای پیوند با اقیانوس هند و بندرگاه و اسکله دریایی، فرودگاهی برای پرواز و فرود جت به گمنامی چابهار پایان داد. دستور برای خانه سازی و رفاه مردم در این منطقه داده شد. پس از بررسی‌های متخصصان در بستر خشک یک رودخانه مته به آب شیرین رسید و سبب ساخت کارخانه ها، سردخانه‌ها و سیلوها شد. آمار نشان می دهد که از سال  1352 میلیو ن‌ها دلار سالانه دستمزد نیروی کار بومی بوده است.


بازدید از استان هرمزگان
 
نخستین بار که فرح پهلوی از استان هرمزگان بازدید کرد سال ۱۳۴۴ بود. بندرعباس بزرگترین اسکله ایران و در شمار مجهزترین اسکله خاورمیانه است این بندر با درازای ۱۰۵۰ متر و ۱۸ سکوی بارگیری است که هم زمان شش کشتی به ظرفیت ۱۵ هزار تن می توانند در آن بارگیری کنند. بندرعباس که در پیش گمرن نامیده می شد و شاه عباس آن را آباد کرد و نام خود را بر آن نهادند. در بندرعباس فرح پهلوی از یک مهد کودک دیدن کرد که بیشتر کودکان کارکنان نیروی دریایی در آن جا نگهداری می شدند. و سپس به دیدن ناو بایندر که به نام دریادار بایندر افسر شهید در شهریور ۱۳۲۰ نامگذاری شده بود رفت. دومین بازدید فرح پهلوی از استان هرمزگان ۱ اردیبهشت ۱۳۵۶ بود در این سفر دستاورد سفر نخستین و بازرسی‌های بیشمار بر اجرای پروژه‌ها نمایان بود. بندرعباس با طرح سبز کردن کویر اینک پس از یازده سال با کاشتن گیاهان بومی و جنگل‌کاری بسیار سبز شده بود و سبب ایستا شدن شن‌های روان . برکه‌ها یا آب انبارهای کهن که جای رشد میکرب بیماری پیوک بود به موزه و کارگاه ها، تاتر و فروشگاه و چای‌خانه سنتی و زورخانه، کتابخانه و اکواریوم تغییر یافته بودند. شب نخست عید نوروز ۱۳۵۶ زلزله سختی بندر عباس را لرزاند و فرح پهلوی به دیدار زلزله زدگان در کپرهای حصیری که برای بندرنشینان بر پا شده بود و خنک و بی خطر بود رفت. پس از آن به بازدید از رادیو تلویزیون بندر عباس که ساختمان بی همتای آن در بنیاد آقا خان در ژنو و نیویورک ثبت شده و با الهام از سنت و تکنیک مدرن در گیتی سوم شناخته شده بود رفت. رادیو تلویزیون بندرعباس با قدرت بیست کیلو وات آغاز به کار کرد و در کوتاهی همه کرانه خلیج فارس را زیر پوشش گرفت. فرح پهلوی هم چنین از مهد کودک شماره دو جمعیت بهزیستی و از جمعیت خیریه فرح پهلوی در بندرعباس که به ویژه مادران تنها را زیر چتر حمایت خود داشت و نیز کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دیدن کرد و سپس راهی جزیره هرمز شد. دبستان راهنمایی هرمز که جالب‌ترین ساختمان دبستان را در ایران داشت مورد بازدید فرح پهلوی قرار گرفت.


یکشنبه 31 شهریور 1392 - 23:13
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :